AVM MarketGarden1944 Jeep Son v001

Persbericht (NL/BE) – December 2023

Persbericht: Een Historische Reis door de Tijd – Op Naar 80 Jaar Bevrijding met Uniek Gerestaureerde WO2 Voertuigen en Army Vehicle Marking

Datum: November 2023

In de geplaveide straten van onze steden en dorpen brengt Army Vehicle Marking niet alleen historische restauraties tot leven, maar maakt het ook een reis door de tijd ter ere van 80 jaar bevrijding. Met opgetogenheid presenteren wij de voltooide restauraties van bijzondere WO2 voertuigen, rijdende monumenten van lokale glorie.

De Authenticiteit Onthuld: Een Diepgaand Historisch Onderzoek

Een restauratieproject gaat verder dan louter technische perfectie; het is een diepgaande verkenning van ons erfgoed. De eerste 33 stuks “Airborne” Jeeps die op 17 en 18 september 1944 landden op de Sonse heide met zweefvliegtuigen, waren specifiek toegewezen aan medische eenheden en lagen dan ook vol met brancards. Ze vormen de authentieke connectie van deze voertuigen met de dappere zorgverleners die 80 jaar geleden hun taken vervulden in het heetst van de strijd.

AVM MarketGarden1944 Report Seaborne v001

AVM MarketGarden1944 Table Seaborne v002

Het verhaal gaat verder met de inzet van bijvoorbeeld een 176-tal GMC trucks door het Seaborne Echelon, die vanuit België bij Borkel en Schaft onze grens overstaken ter ondersteuning van de Airborne Infanterie eenheden die per parachute of glider waren geland. Deze ontdekking, vanuit origineel archiefmateriaal, biedt een breder perspectief op de diversiteit aan voertuigen die destijds onmisbaar waren. De mannen van uit de “docu”-serie “Band of Brothers” (Easy Company, 2nd Battalion, 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division), een coproductie van Steven Spielberg en Tom Hanks, hadden dan ook, in werkelijkheid, echt maar twee Jeeps, HeadQuarters één en HQ-2 en een enkele parascooter. Zorgvuldig gemarkeerde voertuigen staan dus niet alleen op zichzelf; het zijn symbolen van een hele vloot aan historische betrokkenheid te midden van een rijke geschiedenis. Dit is geen suggestie; het is een keuze voor historische pracht, een erkenning van eenvoud en precisie op basis van origineel archiefmateriaal.

AVM MarketGarden1944 Table GliderEchelon PT

Een Rollend Monument: Presentatie van Lokale Geschiedenis

De onthulling van uniek gerestaureerde voertuigen overstijgt conventionele presentaties; het is een viering van lokale geschiedenis. Door diepgaand onderzoek in lokale archieven, het raadplegen van inwoners van weleer en het verkennen van musea herstellen we niet enkel voertuigen, maar hebben we tijdloze bruggen naar het verleden gecreëerd.

AVM MarketGarden1944 Report 506 Erp v002

Deze rijdende monumenten zullen niet onopgemerkt blijven; ze zullen door de straten van onze steden en dorpen rollen, doordrenkt met lokale verhalen en trots. Wij nodigen onze gemeenschap en het publiek uit om deel te nemen aan deze historische reis, niet alleen als toeschouwers, maar als actieve deelnemers aan het tot leven brengen van geschiedenis in elke draai van het wiel.

De Finishing Touch: Historisch Correcte Markeringen van Weleer

Geen restauratie is compleet zonder de juiste finishing touch. Een finale verfijning met Army Vehicle Marking. De zorgvuldige belettering en markeringen uit het pre-1945 tijdperk zijn geen eenvoudige decoratie; het is een subtiele herinnering aan historische accuratesse en de kroon op ons levendige historische kunstwerk, weg van de jaren ’80 en ’90 waarin honderden nieuwe computerfonts / lettertypes werden ontwikkeld voor en door bedrijven als Apple en Microsoft.

AVM MarketGarden1944 Dodge 6x6 WC63 493MedCollCo v001

AVM MarketGarden1944 Report 493MedCollCo v001

Een Rijdend Monument: Gemeenschap, Trots en Aanbeveling

De onthulling van gerestaureerde voertuigen is geen gewoon moment; het is een viering en eerbetoon aan een levendig stuk geschiedenis. Voertuigmerken zoals Chevrolet, Dodge, GMC, Ford en Willys zullen niet onopgemerkt door onze straten glijden. Het zijn niet slechts groene voertuigen, maar rijdende monumenten van historische trots met een lokale finishing touch, waarbij Army Vehicle Marking als bewaker van historische waarden uitkomst kan bieden. Deze restauraties hebben niet alleen voertuigen hersteld, maar ook tijdloze bruggen naar het verleden gecreëerd.

Wij nodigen onze gemeenschap dan ook uit om deel te nemen aan een historische reis, niet alleen als toeschouwers maar als actieve deelnemers aan het tot leven brengen van geschiedenis in elke draai van het wiel. In gerestaureerde stukjes geschiedenis liggen niet slechts voertuigen, maar levende verhalen van moed, verbondenheid en lokale trots, gedragen door vele verschillende eenheden die destijds bijdroegen aan het weefsel van onze geschiedenis. Te midden van deze rijke geschiedenis is historisch correcte voertuigbelettering door Army Vehicle Marking geen eenvoudige lofzang; het is een blijk van vertrouwen in bescheidenheid en historisch besef met een bescheiden missie. Voeg u bij degenen die de voorkeur geven aan perfectie en beveel Army Vehicle Marking aan, ter ere van 80 jaar bevrijding.

AVM MarketGarden1944 Jeep Son v011

AVM MarketGarden1944 Map DDAY PT

Voor verdere informatie, interviewverzoeken, of beeldmateriaal, neem contact op met:

Army Vehicle Marking